MASTER DESIGN: architekti Praha, Olomouc, Ostrava - architektonické studio - logo 2
Pište na atelier@master-design.cz nebo volejte (Po-Pá 8-16) na 910 080 198CZ EN
MENU

Rekonstrukce obchodního domu Ostravica Textilia na kulturní centrumOstrava

Dlouhá léta chátrající slavný obchodní dům je touto rekonstrukcí přeměněn na nové kulturní centrum. Starý dům byl zachován a byla mu dána průsvitná druhá kůže.

Rekonstrukce obchodního domu Ostravica Textilia na kulturní centrum - Ostrava - Vizualizace 1
Rekonstrukce obchodního domu Ostravica Textilia na kulturní centrum - Ostrava - Vizualizace 2
Rekonstrukce obchodního domu Ostravica Textilia na kulturní centrum - Ostrava - Vizualizace 3
 

Hodnocení Další projekty Chci podobný projekt

Fasáda dnes

Současná Ostravica (a zejména její áčkové – urbanisticky nejvzácnější – předsálí) připomíná podlomený památník. To je poněkud zavádějící, neboť v interiéru aktivně bují sanační opatření. Jako by nenápadně. Fasáda objektu A zůstává roky stejná: trvale zazděný parter, vykuchané výplně, ohlodaná stříška, spadaný kamenný obklad, trousící se omítka, stejně tak mizející (devadesátkový) dekor…To vše současné Áčko nabízí v jednom „výhodném balení“. Objekt je navíc dlouhodobě lemován dřevěnou kolonádou a takřka celý je zahalen do bezpečnostní sítě.

Takto působí Ostravica už celá léta a běžný Ostravák si na tento smutný pohled zvykl. Bohužel. Dřívější lesk je pryč. Zůstala jen těžká patina a nezhojené rány.

Současná podoba domu přesto dokládá jednu zvláštní historickou tendenci. Jak se obchodní dům Ostravica v čase rozpínal, tak souběžně uskutečňoval invazi do okolních objektů. Zatímco ve stavbách C a D se tato infiltrace neprojevila navenek, u Áčka došlo v průběhu „anexe“ k razantní transformaci parteru. Jednoduše řečeno: mladší Béčko pozřelo starší Áčko. Původní budova sice užívala velké výkladce, avšak činila tak v přibližném rytmu a nepraktikovala lineární prosklenou plochu. Dům nabízel z ulice Nádražní tři vstupy a všechny byly překlenuty zvýrazňujícím obloukem…

Transformační proces neminul ani zmíněný parter objektu B. Zde se pro změnu vytratily sestupující pilastry, z fasády zmizel i doprovodný dekor – zejména při implementaci vykonzolované stříšky.

Fasáda zítra

Nová Ostravica otevírá spoustu diskusních témat, avšak v zásadě přináší jednotný názor, jak s přítomným dědictvím nakládat a jak jej dále prezentovat v kooperaci s preferovanými (kulturně-administrativními) funkcemi. Oba objekty jsou v následných vizích vnímány jako jeden dům – bez ohledu na jejich rozdílné historické příběhy a odlišná tvarosloví. Vnější zásahy navazují na postupnou konstrukčně-formální transformaci, která se odehrávala převážně v parteru obou budov a posléze v samotném interiéru. Tyto zásahy dokládají například průběžné výkladce a zavěšená stříška.

Nově aplikované fasády jsou uskutečňovány pouze v rozsahu budovy A a její dostavby. Objekt architektky Frommerové je v této souvislosti vnímám jako určitý kánon, a to zejména zásluhou konstrukčního skeletu a jeho přísného propsání do vnější podoby domu. Pravidelný rytmus působí staticky a dynamicky zároveň. Dodatečný dekor je střízlivý a rovněž modulární – tedy přesně takový, jak si žádá základová šachovnice a minimálně členěné okenní výplně.

Tento systém je zcela žádoucí i v ploše staršího sourozence – objektu A. Ten je však mnohem plastičtější, prostorovější a zdobenější. Cílem je sjednocení obou staveb, které interně srůstají už několik desítek let, a dosažení takového stavu, jenž by nepopřel „hraniční přechod“ a Neumannovu první kůži. Pro tento účel je využíván vertikální řád objektu B, resp. jeho modifikace. V případě dotčeného podkladu je nutné, aby nově přidaná vrstva neparazitovala na té výchozí – spodní – historicky přednastavené.

Vzniká tak „druhá kůže“. Fasáda inspirována principy objektu B lemuje dotčený objekt s respektem – tedy s nutným odstupem, který je udáván hloubkou fasádních arkýřů. Nosný skelet je kotven ke svému podkladu bodově / liniově. Dodatečný obklad obstarávají tenké lamely – na výšku jednotlivých etáží a v rozsahu, který je udáván parterovou stříškou a střešní římsou objektu B. Tyto desky jsou předpokládány coby „pravidelně kotvené“ a „kolmo kotvené“. Jednoduchá geometrická receptura vyvolává živoucí obraz, který se mění s pohybujícím se pozorovatelem. Z vybraných úhlů působí stavba zahaleně (celistvě), kdežto z jiných takřka obnaženě.

Obnažení v tomto ohledu neznamená oslabení. Vybraná místa odkrývají stavbu v jejím původním geometrickém vzezření. Historický dekor je oživován lokálně a zjednodušenou = dobovou řečí. Vznikají rytmicky rozmístěné oči, které "narušují" jinak homogenní strukturu.

Líbí se vám tato stavba?

Sdílejte ji s přáteli a zeptejte se, co na něj říkají.


Chceme dosahovat pravého mistrovství!

Budeme rádi, když nám řeknete, jak se vám stavba líbí.

6% · 37

Další projekty z kategorie Ostatní stavby

Dosáhnout mistrovství nejen v designu
se nám nepodařilo ze dne na den.

200+
staveb na míru
80+
interiérů
6
domů jsme sami postavili
10
let na trhu
3
pobočky
2+mld. Kč
prostavěno
Pojďme spolu probrat váš nový projekt.
Nezávazně a ZDARMA.
Pobočky máme v Praze, Ostravě, Brně a Olomouci.

Domluvit schůzku

Již se k nám připojilo více než 1800 fanoušků a odběratelů

Žádný spam. Žádná reklama. Odhlášení kdykoliv.